گفتگوباقرآن

آنچه می خوانید قسمتی ازسوالات انسان مومنی است که ازعمق جانش برخاسته وقرآن مجیدبه اوپاسخ داده است :   

 

گفتم توکیستی ؟

فرمود: ’قرًآناً عربیّا˝ غیرَذِی عِوَج لعَلهُم یَتّقُونَ ... قرآنی به زبان عربی بی هیچ انحراف وکجی [سوره زمر -     آیه 28]

 

گفتم ازجانب که آمدی ؟ 

فرمود :  ِمن لّدۥنْ حَکِیم عَلِیم ... ازجانب خدای حکیم ودانا [ سوره نمل – آیه 6]

  

گفتم برچه کسی نازل شدی ؟

فرمود : نُزلَ عَلَیٰ مُحَمّد وَ هُوَ الحَقّ ... برمحمد صلی الله علیه وآله وسلم  نازل شد واوحق است [سوره محمد-   آیه 2]  

 

گفتم وظیفه ما درباره رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم چیست ؟

فرمود: وَ مَا آﺗَاکُم الرّسُولُ فَخُذُوه وَ مَا ﻨﮩﺌکم عَنْهُ فَانتَهُوا... هرچه پیامبربه شما داد بستانیدوازهرچه شما را منع کرد اجتناب کنید [ سوره حشر – آیه 7 ]

 

گفتم خداکجاست ؟

فرمود : هُوَ مَعَکُم ٲیْنَ مَا کُنُتم ... هرجا که باشیدهمراه شماست [سوره حدید – آیه 4]

 

گفتم چگونه اورا اثبات کنم ؟

فرمود: فَانُظْر إلیﺀ آثَررَحْمَتِ الله ... پس به آثاررحمت خدا بنگر [سوره روم – آیه 50]

 

گفتم هدف ازخلقت ما چیست ؟

فرمود : وَمَا خَلَقْتُ الجِنّ وَ الاٍنسَ اٍلا ِلیَعْبُدُونِ ... جن وانس را جزبرای پرستش خود نیافریدم [سوره ذاریات – آیه 56]

 

گفتم دشمن من کیست ؟

فرمود : إنّ الشّیطَنَ لَکُم عَدو ... شیطان دشمن شماست [سوره فاطر- آیه 6]

 

گفتم دربرابر وسوسه هایش چه باید کرد ؟

فرمود : فاستعذبالله ...به خدا پناه ببر [سوره فصلت – آیه 36]

 

گفتم دشمن خانگی من کیست ؟

 فرمود : إنّ النّفْسَ لامّارَة بِالسّوء... نفس ، آدمی را به بدی فرمان می دهد [سوره یوسف – آیه 53]

 

گفتم با نفس چگونه برخوردکنم ؟

فرمود : قَدْ أفْلََحَ مَن زَﻜﺌﮩا... هرکه درپاکی آن کوشید، رستگارشد [سوره شمس – آیه 9]

 

گفتم می خواهم بدانم به کدام مقصد رهسپارم ؟

فرمود : إنّک کَادِحٌ ٳلَی رَبِک کَدحا فَمُلقِیهِ ... تودرراه پروردگارت رنج فراوان می کشی ، پس پاداش آن را خواهی دید [سوره انشقاق – آیه 6]

 

گفتم آیا دراین مسیرنیازبه توشه وزادراه دارم ؟

فرمود : تَزَوّدُوا فإنَ خَیْرَ الزّادِ التّقْوَی ... توشه برداریدکه بهترین توشه ها پرهیزکاری است [سوره بقره – آیه 197]

 

گفتم رابطه ما با خدا چگونه رابطه ای است ؟

فرمود : أنتُمُ الفُقَرَاءُ إلی الله و الله هُوَ الغَنِیّ الحَمِیدُ ... همه شما به خدا نیازمندیدواوبی نیاز و ستودنی است [سوره فاطر- آیه 15] 

 

گفتم بهترین الگوی من کیست ؟

فرمود : لَقَد کانَ لَکُم فی رَسُولَ الله اُسوَة ٌحَسَنَة ... قطعا برای شما در[ اقتدا به ] رسول خدا سرمشقی نیکوست [سوره احزاب – آیه 21]  

بی پایان ترین سرآغاز

 

پروردگارا ....  

میخوانمت در بلندی که خودت بلند ترینی/ میخوانمت به مهربانی که خود مهربان ترینی/ می دانمت به رحمتت که خودت رحیم ترینی/ می دانمت به بزرگی که خودت بزرگترینی/ همه این می خوانمت ها و می دانمت ها بهانه ای هست تا بگویم / 

 خدایا مرا دریاب 

الهی، شب است و پیشانیِ سنگ خورده غفلتم را در پیشگاهِ حضورت بالا می‏برم . بارِ گریه بر پلک هایم سنگینی می‏کند و دامانم پر می‏شود از شکوفه‏های اشک .

شبی دیگر است . و چونان گذشته ، عظمتِ تو را در چشمانِ کوچکم مرور می‏کنم . و از تو می‏نویسم ، بر رویِ خطوطِ خسته خاطرم ؛  از تو که مفهومِ عظمتی و معنایِ شکوه. سراپا دریا می‏شوم ـ دریای شوق ـ و در قطره قطره یادت غرق می‏گردم .

الهی ، ای پایدار و ای یکتای جاویدان ! نام تو مرا به یاد بوی خوشِ محبت ، معنای دل‏انگیزِ اجابت و طعم شیرین رحمتت می‏اندازد ؛ به یاد آرامشِ هفت آسمان و ستارگانِ چشمک زن .

پروردگارا، ای بی پایان‏ترین سرآغاز ! تو را می‏ستایم .

خدایا ،  درتنهائی ها ، نگاهت را ، در جاریِ لحظاتِ خویش می‏جویم و تو را می‏پویم در آرامشی شبیه شب .

الهی ، ای سایه رحمت همه‏گیر و ای آرامش فراگیر ! دلِ لرزانم را با یاد مقدست آرامش بده که آرامش همه در پناه توست .

خدایا !  سرایِ دلم را با صفایِ اشک مصفّا کن که یاد تو ، آرامشی است سیّال در رگ هایم . بگذار در پشتِ درهایِ استغاثه ، سربر دیوار عنایتت بگذارم و های‏ های بگریم . 

« بر در بخشایش ات اشک پشیمانی فشانم ، تا شاید بشویم با اشک پشیمانی ، گناهم را » 

مهربانا ، ای گشایشگر دستگیر ! اینک ، آهنگ تو را دارم و بی‏قرار اجابتت هستم .

پروردگارا ! مرا اسیر آفتاب کن و اسیر خاک نگردان .ای وسعتِ درک ناشدنی ! بگذار بند از بالِ وجودم بگشایم و به سویِ بی کرانه ات پر بگیرم .  

من به توروکرده ام برآستانت سرنهادم .....دوست دارم بندگی را باهمه شرمندگی ها

ازدامِ خاک، پرگشوده و به حَرَمت گریخته‏ام؛ پناهم بده.